احساس می کنید که تخیل ندارید و یا خلاقیت استعدادی است که مختص افراد محدودی می شود؟

از یافته های جذاب مطالعات و تحقیقاتی به عمل آمده با عملی کردن چند روش موثر شما به تفکر متفاوت دست پیدا خواهید کرد. در حقیقت، اکثر مردم میتوانند تغییر زیادی در ذهنیت و نوع تفکر خود ایجاد کند این تغییرات باعث میشود که با ایده های بسیار خوب و خلاقانه ای روبرو می شویم و این تفکر خلاقانه چیزی نیست که آن را ترک کنیم یا با وجود یک نیاز فوری از آن استفاده کنیم، بلکه خلاقیت مهارتی است که می توان روزانه برای حل مشکلات زندگی و همچنین کشف فرصت های ایده آل و همینطور رشد کسب و کار از آن استفاده کرد.

خلاقیت , ایده

شما ممکن است فکر کنید خلاقیت عنوان چیزی است که انسانهای هوشمند یا افراد خاصی نظیر کار آفرینان ، بازیگران هنرمندان، و برخی بازاریابان موفق زمانی که نیاز به جذب مشتری یا مخاطب خاص خود دارند به طور طبیعی و نهادینه از آن برخوردارند اما طبق نظر کیت ساویر، روانشناس محقق و نویسنده هرکسی میتواند فقط با در نظر گرفتن هشت گام خلاقانه تر عمل کند و هر روز گام به گام به خلاقیت فکری هدفمند نزدیکتر شود. مسیر خلاقیت فرآیندی است که در آن مراحل تخیل و اصالت به یکدیگر متکی هستند.

8 گام تا خلاقیت

در اینجا 8 گام از گام های اولیه که می تواند به شما برای داشتن تفکر خلاق کمک کند را جمع آوری کردیم

1. سوال درست را بیابید و بپرسید
به طور مثال استارباکس به جای پرسیدن “چگونه میتوانم فروش بهتر داشته باشم ، سوال خود را اینگونه مطرح میکند: “چگونه می توان در محیطی راحت و آرام از یک فنجان قهوه عالی لذت ببرم؟” و یا کوین سستروم و مایک کرایگر موسس اینستاگرام در ابتدا به دنبال پروژه ای چند منظوره برای به اشتراک گذاری عکسهایی که با موبایل گرفته شده بود به نام Burbn و شباهت بسیار زیادی به برنامه ای به نام فراسکوئیر داشت بودند. مایک معتقد بود علی رغم این شباهت میتوان امکانی فراهم کرد که با ویژگیهای بیشتری همراه باشد بنابر این با تمرکز بر روی اینکه چگونه می تواند یک برنامه برای به اشتراک گذاری با محیط و دسترسی ساده عکس ایجاد کند به ایده اینستاگرام رسید و اولین نسخه آنرا درسال 2010 روانه بازار نمود که با استقبال بی نظیری مواجه گردید.
تکنیک دستیابی به سوال مناسب

  •  به سرعت و بدون فکر کردن زیاد از یک مورد 10 تغییر و 10 سوال متفاوت را بنویسید
    به عنوان مثال، “چگونه می توانم از عروسکهای بافتنی ام درآمد داشته باشم؟ ” شما ممکن است از سوالاتی مانند چطور یک عروسک بافتنی بهتر بسازم؟ یا چگونه عروسک ها را از خانه بیرون ببرم؟ ویا “شما یک عروسک می خواهید؟” یا “چگونه می توانم حیاط خلوتم را برای نگهداری عروسکها درست کنم ؟ یا اینکه چطورعروسکهایم را نسبت به بقیه عروسکها جذاب تر کنم؟” و … شروع کنید احتمالا یکی از سوالات جدید شما بهتر از سوال و ایده اولیه و اصلی شما خواهد بود.
    زمانیکه از یک محصول ناراضی هستید این نارضایتی را عنوان کنید. نقایص و دلایل عدم رضایتتان را یادداشت نمائید. زمانیکه شما یک لیست ازمعایب و نقایص دارید، می توانید به راه هایی برای از بین بردن ناراحتی و کاربرد بهتر و رفع نقیصه فکر کنید. این امر می تواند خلاقیت شما را تقویت کند. چیزی را دوباره بسازید. گاهی اوقات قبل از اینکه به سوالی درست برسید، باید کاری انجام دهید. هنگامی که شما چیزی می سازید، تفکر می کنید . به این می اندیشید که ساخته شما میتواند هدف و مورد استفاده دیگری هم غیر از هدف اصلی ساخت اولیه به دنبال داشته باشد و قطعا به فکر خواهید بود که برتری مشهودی نسبت به محصول اولیه در تولید شما دیده شود . این فرآیند اولویت های شما را دور می زند، و شما را مجبور می کند دیدگاه های جدیدی را در نظر بگیرید.

2. یک متخصص باشید
راز موفقیت استثنایی با درنظر گرفتن توانایی های طبیعی دروغ نیست، بلکه در عمل کردن است. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که داشتن موفقیت و مطرح شدن در سطح جهانی در هر چیزی نیاز به حداقل 10،000 ساعت کار مرتبط دارد . با این وجود، دستیابی به این موفقیت استثنایی فقط به همین ترتیب انجام نمی شود. بلکه باید برای کار کردن به خودتان فشار بیاورید کارهایی که بیش از توانایی های شما باشد و برای طی مسیر ساده تر دنبال راهکارهای بهتر باشید سعی کنید همیشه به روز باشید. اطلاعات و مهارتهای شما باید با علم روز دنیا همگام باشد.
قبل از اینکه بتوانید در آن خلاقیت داشته باشید، باید یک متخصص در منطقه باشید سازندگان موفق فقط به دانش نمی اندیشند، از آن می ترسند. آنها نمی توانند متوقف شوند و سوالات را متوقف کنند و همیشه از چیزی که از معلمان و کتاب ها آموخته اند فراتر رفته اند. طیف وسیعی از روش ها برای رسیدن به این امر وجود دارد.
به سخنرانیها و همایشهای رشته مورد علاقه خود گوش کنید ویدیو های آنها را ببینید اکثر این ویدئوها از سخنان الهام بخش، خنده دار و یا جذابی توسط افراد درخشان و موفق ساخته شده اند. که هر کدام از آنها میتواند چراغ ایده ایی را در ذهن پویای شما روشن نماید. از تمام حواس خود استفاده کنید تا کاملا به اصل موضوع مسلط شوید .
به عنوان مثال میخواهید درباره شهر آتن ، یونان بیشتر بدانید؟شما می توانید برخی از واژه های زبان یونانی را بیاموزید، عکس های آنلاین را جستجو کنید، برخی از غذاهای سنتی را طبخ کنید، فیلم های جشنواره های سنتی را تماشا کنید، رادیو محلی را گوش کنید و اطلاعات شخصی خود را در مورد آنچه که واقعا دوست دارید افزایش دهید. مطالعه مستمر رمز پیروزی شما است.

خلاقیت , تکنیک خلاقیت
کودکان شاد

3. دارای دید باز و آگاهی باشید

افراد خلاق همیشه در جستجوی راه حل های ممکن و افراد خاص هستند. شما می توانید این کار را با آگاهی بیشتر و تمرین ذهنیتان انجام دهید. که شامل چیزهایی است که متوجه می شوید و افرادی را که براساس انتظارات و مقوله هایی که در ذهن خود ایجاد کرده اید، مطابقت می دهید. سعی کنید دید باز داشته و کنجکاو باشید .

شانس خودت را بساز محققان دریافتند افرادی که خود را به عنوان خوش شانس توصیف می کنند، خیلی خلاقتر از کسانی عمل میکنند که بی رحمانه خود را توصیف می کنند. آنها همچنین با تفکر و خوشبینی فرصت های غیر منتظره زیادی را عملی می نمایند. .با دیگران همکاری می کنند؛ آنها کنجکاو هستند. و در مقابل ، افرادی که به بیچارگی تمایل دارند تا زمانیکه به اهداف محدودی دست یافته اند، می ایستند و باز هم فرصت های خود را از دست می دهند.
اجازه ندهید حوادث شما را آزار دهند بسیاری از اختراعات زمانی به وجود آمده اند که کسی حادثه ای رقم زده است و به جای افسوس حادثه برای جبران و یا جلوگیری از وقوع دوباره آن مطالعه و تلاش کرده است.
با اسباب بازی های کودکان بازی کنید و با کودکان وقت بگذرانید بچه ها واقعا در برقراری ارتباط جدید خود عالی هستند و سرشار از خلاقیت که هدایت نشده است.آنها را موقع رفتار با اسباب باریها مشاهده کنید. “بچه ها و اسباب بازی ها را در همه جا پیدا خواهید کرد.”

4. بازی و تصور کنید

هنگامی که شما بازی می کنید، ذهن شما می تواند سیال باشد و ناخودآگاه شما زمان کافی برای به کار افتادن دارد و همین زمان برای خلاقیت و شکوفایی لازم است.
آینده را کاوش کنید . خودتان را تصور کنید که در 5 سال آینده به شدت موفق هستید. جزئیات بیشتر در مورد این موفقیت را بنویسید. پس از آن سؤال کنید که چطور به آنجا رسیدید و سوالاتی مطرح کنید که عبارتند از: “اولین قدمی که برای رسیدن به اهداف خود در نظر گرفته اید چه بود ؟” یا ” مانع اولیه چه بود و چگونه از آن گذشته اید؟”یاد بگیرید به این بیندیشید که چطور کار جدیدی انجام دهید، یک شاگرد مبتدی اما مشتاق همیشه در حال یاد گیری باشید و مهارتهای خود را افزایش دهید، حال این آموزش، حکاکی چوب باشد یا تیراندازی با کمان یا طراحی با کامپیوتر .

خلاقیت , راه های خلاقیت
خلاقیت , ایده , تکنیک های خلاقیت

 

5. تعداد زیادی ایده را تولید کنید.

لیستی تهیه کنید از استفاده های غیر معمول برای اشیاء رایج خانگی. شاید پنج دقیقه طول بکشد تا یک لیست طولانی تهیه کنید. نگران نباشید که آیا ایده های شما احمقانه به نظرمی رسند یا خیر.

سعی کنید از موارد مختلف استفاده کنید خودتان را محک بزنید برای مثال، اگر شما با “هویج” شروع کنید، نمیتوانید یکی دیگر از سبزیجات را انتخاب کنید؛ در عوض، بهتر است به موردی کاملا بی ربط به سبزیجات فکر کنید مثلا چوب را انتخاب کنید، ممکن است بعد از انتخاب “هویج و چوب”، شما چسب یا چسب چوب را انتخاب کنید این راهکار مغز فعال شماست که دنبال ایجاد رابطه ها میگردد و باعث به وجود آمدن ایده های جدید میشود.

یک ایده را در نظر بگیرید تمام مراحل انجام آنرا مجسم نمائید زمانی که شما پر تحرک یا، آرام و بی حرکت هستید، فکر شما میتواند ایده های خلاق را دنبال کند و پرورش دهد.

یک توصیه هر صبح 30 دقیقه برای نوشتن ایده های جدید خود وقت بگذارید.


6. ایده های فیوزی برق از سرتان خواهد پراند
 

ایده های فیوزی شامل ترکیب چیزهایی است که به طور معمول با هم در ارتباط نیستند. در یک مطالعه اخير دانشمندان علوم اعصاب بریتانیا، از مردم خواسته بودند تا داستان هایی را با دادن سه کلمه ای که به آنها داده میشود بنویسند. به یک مجموعه از افراد کلمات مرتبط داده شد مانند “مسواک”، “دندان”، و “درخشش”. مجموعه دیگری از مردم کلمات نا مرتبط مانند “گاو”، “زیپ” و “ستاره” دریافت کرد. افرادی که کلمات نامربوط را دریافت کرده بودند داستان های خلاقانه تری نوشته بودند.

خلاقیت

دو کتاب با موضوعات مختلف را در نظر بگیرد از هر کدام پنج خط انتخاب کنید اکنون یک داستان جدید بنویسید و سعی کنید رابطه ای بین دو موضوع مختلف پیدا کنید.
موردی را انتخاب کنید سعی کنید پنج ویژگی ساختاری آن را تعریف نمائید برای مثال، چاقو عامل برنده و کمک کننده برای برش راحت تر حال به جای اینکه از “تیز” یا “فلز” برای چاقو استفاده کنید، بنویسید می خواهم چیزهایی که “نیاز به کاهش فشار برای برش” دارد را مشخص کنم. می توان این ویژگی ها را برای هر چه که می خواهید، حل کنید استفاده نمائید. به مواردی غیر از فلز و یا تیزی بیندیشید.

با افرادی که کاملا با شما متفاوتند ارتباط برقرار کنید. ما همیشه با کسانی که شبیه ما هستند در ارتباطیم ، ممکن است اینکار آرامش بخش باشد، اما قطعا ذهن شما را دچار چالش و پیدا کردن راهکارهای بهتر و خلاقتر نخواهد کرد.پیشنهاد دیگر اینکه سعی کنید خودتان را به عنوان شخص دیگری تصور کنید – مانند سرآشپز، دانشجوی خارجی، بازرسان ساختمان. چطور چنین افرادی جهان را می بینند؟ چگونه عمل میکنند و … ذهن شما همیشه باید فعال وسیال باشد . از چیزی نترسید روح خود را پرواز دهید.

خلاقیت , تکنیک های خلاقیت

7. بهترین ایده ها را انتخاب کنید.

اگر شش مرحله اول را دنبال کردید، باید ایده های زیادی داشته باشید. بهترین گزینه ها را انتخاب کنید. بدانید که دنبال چه چیزی هستید برای انجام این کار، باید به شهود خود اعتماد کنید توصیه می کنم که با ایده هایی که ساده، ظریف و نقاط قوت بالایی دارا هستند شروع کنید.

از ایده ها یی که از نظر خلاقیت بالا با یکدیگر رقابت می کنند. دو مورد را انتخاب کنید و به تفاوت آنها، حتی در ظریف ترین شیوه ها ی اجرا دقت کنید. اگر شما بیش از 50 ایده دارید، هر یک را در یک یادداشت چسبنده یا کارت های شاخص ثبت کنید. ایده هایی را که به نظر می رسد میتوانند با هم بستگی داشته باشند را با یکدیگر متحد کنید. شما به خوشه ایدهی می رسید و می توانید تفاوت های جالب بین ایده ها را مشاهده کنید؛ شاید همه آنها در همان بعد متفاوت باشند و شاید در کنار هم شما به ایده های جدید و جذابتر دست پیدا کنید.

دو کتاب با موضوعات مختلف را در نظر بگیرد از هر کدام پنج خط انتخاب کنید اکنون یک داستان جدید بنویسید و سعی کنید رابطه ای بین دو موضوع مختلف پیدا کنید.
موردی را انتخاب کنید سعی کنید پنج ویژگی ساختاری آن را تعریف نمائید برای مثال، چاقو عامل برنده و کمک کننده برای برش راحت تر حال به جای اینکه از “تیز” یا “فلز” برای چاقو استفاده کنید، بنویسید می خواهم چیزهایی که “نیاز به کاهش فشار برای برش” دارد را مشخص کنم. می توان این ویژگی ها را برای هر چه که می خواهید، حل کنید استفاده نمائید. به مواردی غیر از فلز و یا تیزی بیندیشید.

با افرادی که کاملا با شما متفاوتند ارتباط برقرار کنید. ما همیشه با کسانی که شبیه ما هستند در ارتباطیم ، ممکن است اینکار آرامش بخش باشد، اما قطعا ذهن شما را دچار چالش و پیدا کردن راهکارهای بهتر و خلاقتر نخواهد کرد.پیشنهاد دیگر اینکه سعی کنید خودتان را به عنوان شخص دیگری تصور کنید – مانند سرآشپز، دانشجوی خارجی، بازرسان ساختمان. چطور چنین افرادی جهان را می بینند؟ چگونه عمل میکنند و … ذهن شما همیشه باید فعال وسیال باشد . از چیزی نترسید روح خود را پرواز دهید.

8. بیاموزید خوب دیدن و تفکر باعث رشد خلاقیت و رسیدن به موفقیت میشود

ایده های خود را شبیه یک عکس بکشید. حتی اگر فکر می کنید که نمی توانید نقاشی کنید ایده خود را به هر طریق ممکن روی کاغذ پیاده کنید، لازم نیست کسی ببیند که شما چه چیزی را رسم کرده اید. اشکال کارتونی ، اشکال عجیب غریب یا استفاده از نمادهای ساده می تواند برای ترسیم ذهنیتتان به شما کمک کند.

پوستری از ایده خود بسازید تصاویر و ملزومات آنرا از پشت مجلات و تبلیغات برش کنید. کلیپ هایی که به هر دلیلی مربوط به مشکل شما هستند را با دقت ببینید و مشکلات و نارسایی ها و کاستی های طرح را کاملا در نظر بگیرید و بزرگ روی پوسترتان بچسبانید و آنرا در نزدیکی میز خود نگه دارید تا بتوانید هر لحظه آن را ببینید و درک کنید.

مطمئن باشید ذهن خلاق شما به زودی یک دیدگاه جدید و یا راه حل مناسب در اختیارتان خواهد گذاشت.

برای عملی کردن ایده هایتان کوتاهی نکنید از هر لحظه و فرصت برای پرورش فکر خود استفاده نمائید.

خلاقیت

به شما تبریک میگویم با انجام تمرینهای گفته شده ذهن خلاق شما بیدار شده و موفقیت در یک قدمی شما قرار دارد ، به دنیای موفقیت ، ذهن خلاق و آینده روشن خوش آمدید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مقاله چند ستاره میدین ؟
[کل: 1 میانگین: 5]